W ramach projektu przewidziano następujące wydarzenia:

Webinarium informacyjne

W trakcie webinarium adresowanego do 200 bibliotekarzy z wszystkich typów bibliotek, zostanie zaprezentowana idea kampanii oraz jej szczegółowy przebieg. Uczestnicy będą też mogli wysłuchać wykładu poświęconego  różnym rodzajom  niepełnosprawności.  W trakcie wykładu zostanie podkreślona waga dostępności cyfrowej i dostępności informacyjno-komunikacyjnej  dla osób z niepełnosprawnościami.

Webinarium odbędzie się 16 czerwca 2021 roku o godzinie 13:00.

Formularz rejestracyjny


Wykłady

23 czerwca 2021 r.
godz.13:00

  • „Czy niewidomi czytają książki tylko w brajlu?”

Osoby z niepełnosprawnością wzroku w Polsce to dość duża i niezwykle zróżnicowana grupa. W trakcie wykładu słuchacze będą mogli poznać podstawowe informacje na jej temat. Dowiedzą się m.in. jak zachować się w kontakcie z osobą niewidomą (co może jej ułatwić a co utrudnić komfortowe funkcjonowanie), dlaczego warto otworzyć swoją instytucję na osoby z niepełnosprawnością wzroku i jak to zrobić z powodzeniem. Poruszone zostaną także kwestie dostępności instytucji oraz zbiorów. Będzie również przestrzeń na zadawanie pytań.

Wykład poprowadzi Monika Dubiel – psycholożka i filolożka hiszpańska. Osoba niewidoma, konsultantka rozwiązań dedykowanych osobom z niepełnosprawnością wzroku, trenerka prowadząca szkolenia z zakresu audiodeskrypcji, dostępności i savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnościami.
W trakcie studiów wielokrotnie wyjeżdżała na stypendia zagraniczne w tym do: Hiszpanii, Rosji, Portugalii i Stanów Zjednoczonych. Odbyła także praktyki we Włoskim Związku niewidomych oraz w Ambasadzie RP w USA. Od 2018 jest doktorantką na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie przygotowuje rozprawę z zakresu studiów o niepełnosprawności.

Wykład obsługiwany będzie przez tłumacza polskiego języka migowego (PJM).

Formularz rejestracyjny

30 czerwca 2021 r.
godz. 13:00

  • “Czytanie – jak się z tego nie wymigać?”

W  trakcie spotkania poruszone będą kwestie dotyczące środowiska osób z niepełnosprawnością słuchu  oraz zasad savoir vivre wśród osób z niepełnosprawnością słuchu. Zostaną udzielone odpowiedzi na pytania: Czy określenie osoby niesłyszącej „Głuchą” jest właściwe, czy jednak niestosowne? Język polski a polski język migowy – w czym tkwi różnica? Czy brak słuchu wpływa na znajomość języka polskiego?

Wykład poprowadzi Aleksandra Szorc – użytkowniczka aparatów słuchowych. Absolwentka pedagogiki specjalnej i psychologii. Koordynatorka ds dostępności osób z niepełnosprawnością słuchu w Fundacji Kultury bez Barier, pedagożka w ośrodku warsztatowo-terapeutycznym. Prywatnie, na co dzień wielbicielka przygód – kiedy ich nie doświadcza w realnym życiu – szuka ich w książkach i filmach. Ma kota na punkcie kota.

Wykład obsługiwany będzie przez tłumacza polskiego języka migowego (PJM).

Formularz rejestracyjny


Konkursy

W ramach kampanii #NieZostawiamCzytelnika będą przeprowadzone dwa konkursy:

  1. Konkurs na spot reklamowy >> więcej
  2. Konkurs na najciekawsze wydarzenie >> więcej

Tematyczne panele literackie

Zorganizowane zostaną dwa dwa spotkania literackie online poświęcone różnym gatunkom literackim. Do udziału w spotkaniach zostaną zaproszeni twórcy oraz przedstawiciele środowisk naukowych i dziennikarze. Spotkania obsługiwane będą przez tłumaczy polskiego języka migowego (PJM). Nagrania zostaną umieszczone na stronie kampanii oraz w mediach społecznościowych.


Warsztaty

  • “Dostępne cyfrowo treści na stronach internetowych i w dokumentach elektronicznych”

19 października 2021 r. – godzina 14.00 – 15.30.

Prowadzi Mateusz Ciborowski

>> Formularz rejestracyjny


Seminarium

  • „Biblioteka włączająca – zadania, wyzwania, realizacja”

20 października 2021 r.

W trakcie seminarium  poruszone zostaną m.in. zagadnienia dotyczące zadań bibliotek w świetle Celów Zrównoważonego Rozwoju, ustawy o zapewnieniu dostępności, potrzeb i usług dla osób z niepełno sprawnościami i seniorów oraz komunikacji w bibliotece.

>> Program

>> Rejestracja


Webinarium podsumowujące

Realizacja kampanii zostanie podsumowana w trakcie webinarium adresowanego do około 200 osób (przedstawicieli bibliotek zaangażowanych w kampanię, zwycięzców  i wyróżnionych w konkursie na najlepszy spot reklamowy, przedstawicieli struktur terenowych SBP, członków Zarządu Głównego SBP i wszystkich, którym bliski będzie temat kampanii). Webinarium stanie się okazją do zaprezentowania wymiernych efektów wynikających z realizacji kampanii, w tym danych statystycznych, świadczących o jej zasięgu (liczba bibliotek zaangażowanych w kampanię, liczba zrealizowanych wydarzeń i ich odbiorców).